برای تهیه دوره ها و فایل ها، ویژه استخدامی و استفاده از تخفیفات کلیک کنید. مشاهده تخفیفات

معرفی رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی علاوه بر تکیه بر تحرکات جسمانی که از وجود آنها برای تقویت قوای جسمانی دانشجویان خود بهره می‌برد، به منظور تقویت قوای ذهنی و فکری آنها از علوم مختلفی نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و فیزیولوژی هم کمک می‌گیرد.

رشته تربیت بدنی چیست؟

رشته تربیت بدنی را می توان یکی از رشته های مرتبط با علوم انسانی شمرد که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد. هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.
 رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است. ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری هایی مانند امراض قند و نارسائی های قلبی- عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته می باشد. کاربرد رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی درامرآموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی و کهولت را شامل می شود. تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی شامل 133 واحد درسی است که دروس عمومی شامل 19 واحد درسی، دروس پایه شامل 14 واحد درسی، دروس نظری 38 واحد درسی، دروس عملی 36 واحد درسی و دروس اختیاری آن شامل 26 واحد درسی می باشد. ضمن اینکه دانشجویان باید 4 درس از دروس دروس نظری انتخابی و دروس عملی انتخابی را انتخاب نمایند. 

دروس رشته تربیت بدنی

دروس پايه: آناتومي انسانی، فيزيولوژی انسانی، شيمی عمومی، فيزيک عمومی، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمکهای اوليه، زيست شناسی. 
دروس اصلی: اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه ريزي آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربيتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمايی، سنجش و اندازه گيری، توليد و کاربرد مواد آموزشی، روش ها و فنون تدريس، مديريت آموزشی.
 دروس تخصصی: اصول و مبانی تربيت بدنی، تاريخ تربيت بدنی، تغذيه و ورزش، آسيب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فيزيولوژی ورزشی، يادگيری حرکتی، سنجش و اندازه گيری در تربيت بدنی، بهداشت و ورزش، تربيت بدنی در مدارس، مديريت سازمان های ورزشی ، مديريت و طرز اجرای مسابقات، زبان تخصصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربيت بدنی و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربيت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و ميدانی ، ژيمناستيک، شنا، واليبال، بسکتبال، هندبال، تنيس روي ميز، کشتی، بدمينتون.

بازار کار

دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی می توانند پس از پایان تحصیلات خود به تدریس تربیت بدنی در مدارس و یا مراکز آموزشی مانند سازمان های دولتی، فدراسیون های ورزشی و … فعالیت کنند.

شاهد آن هستیم که فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارت خانه ها، می تواند در ساخت وسايل و لباس های ورزشی مشاور يک طراح باشد، فعالیت در باشگاه های ورزشی آزاد، مربی بدنسازی و … هم می توانند فعالیت نمایند. به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته بیکار نمی مانند و اگر شما مهارت ها و توانمندی های خود را افزایش دهید مسلماً در پیدا کردن شغل پردرآمد گزینه های زیادی خواهید داشت. می تواند به عنوان مربی در باشگاه های ورزشی آزاد فعاليت کند و يا به عنوان مربی، کارشناس يا مربی بدنسازی جذب سازمان تربيت بدنی شود.
در ادامه به صورت گزینه ای موقعیت های شغلی یک دانش آموخته و کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی را برایتان نام می بریم.
راه انداری باشگاه فرهنگی _ ورزشی

  • مربی گری رشته های مختلف
  • مربی و روانشناس تیم های باشگاهی
  • سرپرست تیم های ورزشی
  • معلم ورزش در مدارس
  • داوری مسابقات ورزشی و…

محمد خسروی

63 مطلب منتشر شده

دبیر تربیت بدنی؛ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی

درباره این مطلب نظر دهید !