برای تهیه دوره ها و فایل ها، ویژه استخدامی و استفاده از تخفیفات کلیک کنید. مشاهده تخفیفات

  • 3.5

تاثیر نمره متاهلی در آزمون استخدامی چقدر است؟

یکی از مسیرهای اشتغال، شغل‌های دولتی است. هر فردی که تحصیلات آکادمیک داشته باشد، می‌تواند از طریق آزمون‌های مختلفی که برگزار می‌شود به استخدام ارگان‌های دولتی در بیاید. آزمون‌های استخدامی چند سالی است که برگزار می‌شود. این آزمون‌ها عناوین مختلفی دارد، برخی اوقات توسط خود ارگان پشتیبانی می‌شود، ولی برخی اوقات چندین ارگان مختلف نیازهای نیروی انسانی خود را از طریق یک آزمون استخدامی فراگیر جذب می‌کنند. پس شما اگر به فکر استخدام دولتی هستید، با عنوان آزمون‌های فراگیر آشنایی دارید. چند سالی است این آزمون‌ها به صورت سالیانه برگزار می‌شوند و در هر آزمون تعدادی از افراد تحصیل کرده از طریق مراحل مختلف، نظیر آزمون علمی، مصاحبه، گزینش و … وارد ارگان مربوطه می‌شود. یکی از ارگان‌های اصلی که جذب کننده نیرو از طریق این آزمون‌های فراگیر است و همیشه بیشترین نیرو را جذب می‌کند، وزارت آموزش و پرورش است.

اما پشت همه این برنامه ریزی ها سازمان اداری استخدامی می‌باشد، این سازمان دستورالعمل و تعداد نیرویی که در نهایت باید استخدام شوند را مشخص می‌کند. یکی از موارد مورد اهمیت در رابطه با آزمون‌ها شرایط و ضوابطی است که شامل افراد یا رشته‌های مختلف می‌شود. دستورالعمل و ضرایب یا نمراتی که به افراد تعلق می‌گیرد در هر آزمون تغییر کرده است. یکی از این ضرایب که همیشه در حال تغییر بوده است، ضریب بومی گزینی است.

 

ضریب بومی و تغییرات آن در آزمون‌های استخدامی

ضریب بومی در سال‌های 95 تا 97 به این صورت مقرر گردیده بود که به ازای بومی بودن شهرستان فرد ضریب 1.4 و برای بومی استان ضریب 1.2 می‌گرفت و مراکز استان‌ها برای همه افراد استان، ضریب 1.2 بود، این ضریب در سال 98 به کلی حذف شد! ولی مجدد با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 99 و 400 مجدد این ضریب به شرایط آزمون‌ها برگشت، با این تغییر که فقط ضریب شهرستان با ضریب 1.4 اعمال شد و در کنار مراکز استان و شهر تهران از این قضیه مستثنی بودند. همین مورد داوطلبین را با مشکلات مختلفی مواجه کرده بود. به عنوان مثال فرد برای اثبات بومی خود باید استشهاد نامه 10 ساله از پاسگاه یا نیرو انتظامی محل خود می‌گرفت که در برخی اوقات نیروی انتظامی از امضای این فرم سر باز می‌زد. یا فردی که متاهل شده است و در شهر همسر خود سکونت دارد، نمی‌تواند از ضریب بومی همسر خود استفاده کند! یا اینکه فردی شهرستان فعلی خود، قبلا جزو یک شهرستان دیگری بوده است، ولی آیا اکنون ایشان بومی شهرستان قبلی خود به حساب می‌آید یا خیر؟ و همه این موارد نیاز است تا جزو مشکلات برگزاری این آزمون‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و رفع شود.

 

قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت

اما در آزمون سال 1400 نمره یا درصدی با عنوان «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به افراد متاهل و والدین اضافه شد. در متن دفترچه آزمون استخدامی در رابطه با این آزمون آمده است: «به ازاي تاهل و نيز هر فرزند دو درصد، مجموعاً حداكثر تا ده درصد به امتياز مكتسبه آزمون كتبي داوطلب اضافه مي‌شود. تذكر: امتيازات مطروحه در بند فوق‌الذكر، مشروط به آن است كه نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب يا فرزند وی، بالای 2.5 نباشد. مبنای تعيين نرخ باروری، آخرين اعلام رسمی وزارت كشور در زمان برگزاری امتحان مشترک مي‌باشد.»

این امتیاز نیز مخالفین و موافقین زیادی داشت، در رابطه با این امتیاز باید اعلام کنیم، در تاریخ 19 آبان 1400 این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. در جزئیات این قانون باید گفت، تمامی دستگاه‌های دولتی و اجرایی موظف شده‌اند تا در جهت این قانون قدم بردارند، همچنین در رابطه با آزمون‌های استخدامی تمام دستگاه‌ها را موظف کرده‌اند تا طی دو ماه قوانین استخدام خود را به روز کنند.

 

 

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای هفت سال بصورت آزمایشی در حال انجام است.

در ارتباط با شرایط استخدامی که در این قانون ذکر شده است، موارد زیر مورد توجه است:

ماده۱۵ـ کلیه دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلف‌اند:

الف ـ در بکارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند یکسال تا حداکثر پنج‌­سال به سقف محدوده سنی اضافه کنند.

ب ـ در بکارگیری، جذب و استخدام به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد(۲%) مجموعاً حداکثر تا ده درصد(۱۰%) به امتیاز هر فرد اضافه می‌­شود. شمول این بند در مورد دستگاه‌هایی که قواعد استخدامی خاص خود را دارند منوط به عدم تعارض با ضوابط آن دستگاه‌ها است.

پ ـ برای کلیه مستخدمین در دستگاه‌های مذکور در صدر ماده که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌­شوند، معادل یک­سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال نمایند.

تبصره ـ دستگاه‌های مذکور مجاز به تعدیل و یا اعلام عدم نیاز مستخدمین دارای حداقل سه فرزند، مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار به جز در اجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آرای قطعی قضائی نیستند.

ولی در نهایت این قانون برای تمام افراد مجرد یک قانون نه‌چندان خوشایند به نظر می‌آید، و این قانون را یک اجحاف در ارتباط با علم و توانایی علمی خود می‌دانند. چرا که این قانون و از این قبیل قوانین باعث می‌شود تا افراد با توجه به توانمندی‌های علمی و عملی خود انتخاب نشوند، در نهایت کار سیستم را مختل می‌کند.

 

به ازای دو درصد متاهلی یا دو درصد به ازای هر فرزند باید چند سوال صحیح پاسخ دهید؟

برای پاسخ به این سوال با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان متوجه شده:

در دروس عمومی شما باید یک درس را 36 درصد بزنید یا به 5.5 سوال به صورت درست جواب دهید. یا اگر متاهل هستید و یک فرزند دارید شما حدود 72 درصد در یک درس عمومی از رقیب خود پیشی گرفته‌اید و یا به 11 سوال پاسخ صحیح داده‌اید.

اما در دروس تخصصی وضعیت متفاوت است، دو درصدی که شما به ازای متاهلی خود می‌گیرید برابر است با 17 درصد یک درس تخصصی یا به 2.5 سوال به صورت صحیح پاسخ بدهید. یا اگر متاهل هستید و یک فرزند دارید شما حدود 34 درصد در یک درس تخصصی از رقیب خود پیشی گرفته‌اید و یا به 5 سوال پاسخ صحیح داده‌اید.

اما نظر شما در مورد این قانون چیست؟ در قست نظرات با ما در میان بگذارید.

پایان/

محمد خسروی

63 مطلب منتشر شده

دبیر تربیت بدنی؛ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی

درباره این مطلب نظر دهید !