به گزارش ایسنا شاخص نسبت تعداد دانش آموز به معلم تربیت بدنی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ معادل ۵۵۹.۷۵ نفر بوده است.
مطمئنا یکی از مهمترین شاخصها برای دسترسی به فرصت آموزشی با کیفیت داشتن نیروی انسانی نسبت به محصلین است. با توجه به این شاخص به ازای یک معلم تربیت بدنی ما 600 دانش آموز داریم.
بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، وضعیت نیروی انسانی در حوزه ورزش مدارس کشور در سال تحصیلی 1399-1400 نسبت تعداد کل دانش آموزان به معلم ۲۲.۰۵ نفر، و اما نسبت تعداد کل دانش آموزان به معلم تربیت بدنی ۵۵۹.۷۵ نفر است.
همچنین کمبود امکانات و تجهیزات تربیت بدنی در مدارس دولتی بیداد میکند. دانشآموزان در مدارس قدیمی و فرسوده فضای کافی برای زنگ تربیت بدنی، دویدن و تحرک ندارند. در برخی مناطق کشور، دانشآموزان برای تحرک و دویدن در زنگ تربیت بدنی از فضای کافی برخوردار نیستند. علاوه بر کمبود امکانات و تجهیزات تربیت بدنی در مدارس مناطق و استان های، کمبود معلم تخصصی تربیت بدنی به خصوص در دورهی ابتدایی بر مشکلات افزوده شده است. در بسیاری از مدارس این وظیفه برعهده معلمان غیرتخصصی است که اغلب این واحد درسی را به نرمش و بازی خلاصه میکنند. حتی در برخی موارد از این زنگ برای آموزش دروسی مانند ریاضی و علوم استفاده میشود. بدون شک آموزش و پرورش این واحد درسی را با اهداف خاصی در برنامهی درسی دانشآموزان قرار داده است. اما متأسفانه این واحد همسو با اهداف اصلی آن در مدارس پیش نمیرود که پیامدهای منفی بسیاری را همراه خواهد داشت. آسیبهایی مانند: افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان و در نهایت افراد آینده جامعه، کم تحرکی که تبعات جسمی و روانی دارد؛ در اثر درست اجرا نشدن این مورد وجود خواهد داشت.
بر اساس بودجه سال 1400 به ازای هر دانشآموز اعتباری در حدود 39 هزار و 615 تومان برای مدت یک سال فعالیتهای تربیت بدنی اختصاص داده شده که رقم بسیار ناچیزی است.
با توجه به اهمیت واحد تربیت بدنی در برنامههای درسی مدارس، وزارت آموزش و پرورش باید به منظور بهبود شرایط ورزشی مدارس کشور اقدامات لازم را انجام دهد و بودجهی لازم را در اختیار معاونت قرار دهد. بیتوجهی به این موضوع بدون شک پیامدها و آسیبهای جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت که با هیچ رقمی قابل جبران نیست. موضوع دیگری که باید به شدت پیگیری شود، نیروی انسانی متخصص در حوزهی تربیت بدنی به ویژه برای دانشآموزان دورهی ابتدایی است که باید از همان پایه مهارتهای ورزشی در آنها تقویت شود. تا بتوان نسلی پویا، فعال و شاداب را به جامعه تحویل داد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
متاسفانه متاسفانه همه جاالان پارتی هست بشدت بطوریکه یکی میره آزادبزور مدرک تربیت بدنی میگیره باهزار پارتی واردمدارس میشن وکارمیکنن بعینه دیدم افرادبیتجربه وناآگاه رو بهانه شونم اینه که اونهانیروی غیررسمی هستند ولی کارمیکنن وامسال منوه دردانشگاه تربیت بدنی تبریز که همه میدونن به سختگیری درآموزش مشهوره هیچ جایی کارنمیدنو حتی مانع مامیشن که شمادنبال کاری تا کاریاد بگیری وبی تجربه ای و….هزارحرف بدترازخنجر. اول بیان پارتی های کثیفو از ادارات حذف کنن
واقعا جای تاسف داره این همه ما زحمت میکشیم درس میخونیم آخرش هیجا استخدام نمیشیم فقط فرهنگیان میگیرن با اینکه ماهایی ک دولتی هسیم خیلی سخت تر هس مباحث مون و سخت گیر ترن نسبت ب فرهنگیان من خودم از یک فرهنگیان علوم ورزشی پرسیدم میگه استادامون درس نمیدن ک فقط جزوه میدن میگن آخر ترم از این امتحان میگیرم چند تا سوال ساده تغذیه پرسیدم لنگ میزد واقعا خیلی ناحقی هس اونا ک هیچی نمیدونن برن سرکار ماها ک این همه سختی میکشیم و اطلاعات ما بیشتر از اونا استخدام نشیم
بنظر من ک فارغالتحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه الزهرا هستم و بعداز اتمام دانشگاه با شوق و مسئولیتی ک به رشتم دارم ولی در هیچ مدرسه دولتی جا ندارم واقعا تاسف برانگیزه
کیفیت تدریس ما در دانشگاه برای آماده شدن در مدرسه به نحوه احسن انجام میشه ما از آمادگی و دانش تخصصی بیشتری نسبت به دانشجویان فرهنگیان برخورداریم ولی از من و هم رشته ای های من در این عرصه استقبالی نمیشه و این باعث ناامیدی ما میشه