برای تهیه دوره ها و فایل ها، ویژه استخدامی و استفاده از تخفیفات کلیک کنید. مشاهده تخفیفات

شیوه نامه اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در سال 1400 – 1401

 

آمارهای منتشره یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد در سال 2020 میلادی بالغ بر 1.6 میلیارد نفر دانش‌آموز در سراسر دنيا متأثر از شیوع بیماری کرونا از تحصیل در مدرسه دور مانده‌اند. دانش‌آموزان ایرانی نیز از اسفند 1398 به منظور کنترل این بیماری نتوانسته‌اند در مدارس حضور یابند؛ اما با این وجود از ابتدایی‌ترین روزهای شیوع این بیماری روند آموزشی در مدارس تعطیل نشد، و با روش‌های مختلف مبتنی بر دانش و خلاقیت معلمان عزیز و حمایت برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت و با کمترین تجربه و امکانات و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها شرایطی برای دانش‌آموزان و معلمان فراهم شد که به صورت قابل قبولی سال تحصیلی را به پایان رسانند. به جرأت می‌توان بیان کرد در سال تحصیلی سپری شده، مسئولیت مدیران، برنامه‌ریزان و معلمان تربیت‌بدنی بواسطه ویژگی‌های متفاوت درس تربیت‌بدنی و لزوم حفظ سلامتی، آمادگی جسمانی، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی دانش‌آموزان همچنين مداخله هوشمندانه در جهت کنترل تبعات و پیامدهای منفی ناشی از قرنطینه خانگی، بسیار حائز اهمیت بوده است. همچنین، با توجه به استمرار این بیماری در سال تحصیلی 1400-1399 و تعطیلی مدارس، ضروری است ساز و کارهای لازم برای تبیین و تشریح وظایف و مسئولیت هر یک از عوامل سهیم و مؤثر در اجرای برنامه درس تربیت‌بدنی با تأکید بر افزایش قابلیت و کارآمدي اقدامات معلمان تربیت‌بدنی و آموزگاران پایه در طراحی، تدوین و تهیه محتوای الکترونیکی متناسب با شرایط مدارس فراهم گردد. با توجه به اینکه اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در سال تحصیلی 1400-1399 به دو شکل حضوری و غیرحضوری خواهد بود، لذا تدوین برنامه‌ها مستلزم فراهم نمودن محتوای درسی مناسب، شیوه ارائه، تعامل با دانش‌آموزان (در صورت نیاز تعامل والدين) ارائه بازخورد مطلوب به آنان و نحوه ارزشیابی است و لازمه آن دانش، مهارت و نگرش معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه به عنوان آموزش دهنده می‌باشد، بر این اساس شیوه نامه اجرا و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی با رویکرد راهنمای تخصصی معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه در راهبری کلاس درس تربیت بدنی با استفاده از ظرفیت شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) و بهره‌مندی از روش‌های آموزش حضوری و غیرحضوری تهیه و تدوین شده است. امید است با یاری خدای سبحان و تلاش همکاران عزیز، شاهد تربیت دانش آموزانی سالم، با نشاط، خلاق، مسئولیت‌پذیر و … باشیم.

 اهداف

  • کیفیت‌بخشی به اجرای برنامه درس تربیت‌بدنی
  • ارتقا توانمندی معلمان تربیت‌بدنی و آموزگاران پایه برای ایفای نقش تربیتی خود در بستر فضای مجازی و آموزشی غیرحضوری و نیمه‌حضوری
  • تثبیت و تحکیم نگرش ایا تعطیلی مدارس، آموزش درس تربیت‌بدنی تعطیل نیست
  • حفظ سلامتی، توسعه و تقویت آمادگی جسمانی – مهارتی و نشاط دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت درس تربیت بدنی
  • افزایش میزان مشارکت خانواده در اجرای برنامه درس تربیت بدنی
  • بازنگری ارزشیابی درس تربیت‌بدنی و طراحی شیوه خلاقانه در این زمینه با استفاده از بستر فضای مجازی

برای دانلود “شیوه نامه اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در شرایط شیوع بیماری کرونا در سال 1400-1401” رویس لینک زیر کلیک کنید.

محمد خسروی

63 مطلب منتشر شده

دبیر تربیت بدنی؛ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی

درباره این مطلب نظر دهید !