برای تهیه دوره ها و فایل ها، ویژه استخدامی و استفاده از تخفیفات کلیک کنید. مشاهده تخفیفات

  • 4.8

کمبود 50 هزار معلم تربیت بدنی سال 1402

به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گرچه در حال حاضر حدود ۳۷ هزار مربی تربیت بدنی در کشور داریم اما با کمبود ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.

مدت‌هاست که وزارت آموزش و پررش با کمبود مربی تربیت بدنی در مدارس مواجه است و از این رو برای جبران این خلاء دوره‌های آموزشی ورزشی برای آموزگاران ابتدایی برگزار می‌کند تا این معلمان وظیفه زنگ تربیت بدنی دانش آموزان را نیز بر عهده بگیرند و اینگونه بخشی از خلاء موجود رفع شود.

پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود حدود هفت میلیون دانش آموز بدون معلم ورزش هستند که عمده این هفت میلیون دانش آموز در دوره ابتدایی قرار دارند و می‌توان گفت در متوسطه اول و دوم چالش کمبود معلم تربیت بدنی جدی نیست.

علیرغم اینکه فعالیت تربیت بدنی به طور حتم به دلیل حساسیت بالا نیاز به مربی متخصص و فارغ التحصیل این رشته دارد، بعضا مدارس مجبورند درس تربیت بدنی و زنگ ورزش بچه‌ها را به معلمی که تخصص و مدرکی در رشته تربیت بدنی ندارد، بسپارند و همچنان خبری از جذب و یا تخصیص سهمیه‌هایی برای استخدام معلم ورزش از طریق ماده ۲۸ در مدارس نیست.

صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه با مدریت منابع انسانی می‌توان بخشی از کمبود مربی ورزش در مدارس را جبران کرد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار معلم متخصص ورزش در مدارس داریم اما با این وجود باید گفت با کمبود حدودا ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه‌ایم.

وی توضیح داد: درواقع برای جبران این کمبود، آموزگاران تربیت بدنی را در پایه‌هایی که قادر نیستیم معلم تربیت بدنی آنها را تامین کنیم، آموزش می‌دهیم تا اینگونه بخشی از خلاء کمبود معلم را جبران کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: با این حال اگر بخواهیم فقط معلم متخصص تربیت بدنی را در نظر بگیریم، با فرض اینکه ۳۰ نفر دانش آموز در یک کلاس باشند و هر معلم ۱۲ کلاس را پوشش دهد، باید گفت نیاز ما به مربی تربیت بدنی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در تمام مقاطع تحصیلی است. با این حال بخشی از این کمبود را با آموزش آموزگاران ابتدایی پوشش می‌دهیم و باید این امر را نیز در نظر گرفت که در خصوص کمبود مربی تربیت بدنی در مناطق مختلف، پراکندگی متفاوت داریم.

13 مهر 1402 / ایسنا

 

استخدام نیروی تربیت بدنی برای مدارس ابتدایی و متوسطه

با توجه به اینکه ورزش و تربیت بدنی در سند تحول بنیادین از جایگاهی ویژه برخوردار است و نحوه تحقق اهداف نظام آموزشی در تربیت جسمی و روحی دانش‌آموزان یکی از مسائل مهم و سرنوشت‌سازی است که از گذشته مورد توجه بوده و هست. این نیاز کاملا مشهود است که مدارس ابتدایی نیاز به نیروی متخصص تربیت بدنی دارند.

تجربه سالیان گذشته به صورت عینی نشان دهنده این است که درس تربیت بدنی، همانند سایردروس مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی نیاز به آموزش و تدریس توسط متخصصان و افراد آموزش دیده خود دارند. تدریس ساعت  درس تربیت بدنی نیز می‌طلبد که به کارشناسان مربوطه سپرده شود. یعنی دانش‌آموختگانی که سال‌ها در این زمینه تلاش بی‌وقفه داشته‌اند. افراد با انگیزه که در بهترین دانشگاه های این کشور تحصیل کرده اند.

تجربیات تلخ گذشته را باید دید و تصمیم درست گرفت، پیامدهای عدم حضور متخصصین این رشته را باید دید و درس گرفت، اینکه چگونه این درس از چرخه اهداف آموش و تحقق بند ۱۰ از فصل دوم سند تحول بنیادین دور خواهد شد، را باید دید و کاری کرد.

برخي كارشناسان تربيت بدني بر لزوم حضور پر رنگ متخصصين ورزش در مدارس ابتدايي تاكيد مي‌كنند و معتقدند: كمبود نيروهاي متخصص ورزشي در مدارس به خصوص مقاطع ابتدايي موجب بروز مشكلاتي نظير ناهنجاري‌هاي قامتي در دانش آموزان خواهد شد. اوقات ورزش و تربيت بدني در مدارس ابتدايي،فرصتي براي بالندگي، نشاط و پويايي دانش آموزان است.همچنين فرصتي است كه مي‌توان ساختاربدني دانش‌آموزان رابراساس آموزش‌هاي صحيح به‌بهترين وجه‌شكل‌داد تادرآينده جواناني شاداب و سالم داشته باشيم. از سوي ديگر تدريس درس تربيت‌بدني به وسيله معلمين غيرمتخصص، احتمال آموزش ناصحيح مهارت‌هاي حركتي به دانش‌آموزان را زياد مي‌كند و تجربه نيز نشان داده است كه چنانچه مهارت‌ها به صورت غلط آموخته شوند، اصلاح آن‌ها درمراحل بالاتر سني كاري بسيار دشوار و گاهي غيرممكن مي‌شود ضمن اين كه به دليل عدم يادگيري صحيح در دوران كودكي، ذوق ورزش كردن در جواني نيز از بين مي‌رود و اين امر زياني براي عمومي كردن ورزش كشور خواهد بود به همين دليل بهره‌گيري از معلمين متخصص در رشته تربيت بدني از ضروريات و لازمه درس تربيت‌بدني مدارس مي‌باشد.

كمبود نيروي متخصص ورزشی در مدارس باعث بي‌اهميت شمردن ساعات درس تربیت بدنی در مدارس شده است، طوری كه در بيشتر مواقع دانش آموزان در اين ساعات به سرگرمی های دیگری می پردازند. 

درخواست استخدام فارغ التحصلان رشته تربیت بدنی 

با توجه به گزارش خبرگزاری ایسنا مبنی بر “چاقی بلای جان یک سوم کودکان ایران” کاملا مشهود است، کمبود متخصصین تربیت بدنی در این سنین می تواند چه عواقبی در حوزه سلامت داشته باشد، ما به این شعار پایبند هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است، پس لازم است تا مسئولین امر قدمات مثبتی در این زمینه بردارند.

جناب دکتر ستاری فرد، شما بعنوان یک فرد تحصیل کرده در مقطع دکترای تربیت بدنی، بیش از هر شخص دیگری اهمیت موارد فوق الذکر را درک می کنید، به همین منظور از شما بزرگوار، پیگیری لازم جهت تخصیص و جذب نیروی متخصص تربیت بدنی از طریق آزمون ماده 28 داریم. در آزمون دبیری که در تاریخ 12 مرداد 1402 برگزار شد، حدودا در کل کشور 300 دبیر تربیت بدنی جذب شد که نسبت به کمبود نیروی اعلام شده بسیار پایین است. امیدواریم شما در این زمینه قدم های مثبتی بردارید.

 

از طرف: جمعی از فارغ التحصلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی 

از دوستان عزیز خواهشمند هستیم با گذاشتن کامنت در این پست باعث بهتر دیده شدن این مطلب شوند.

محمد خسروی

63 مطلب منتشر شده

دبیر تربیت بدنی؛ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات زیرا حتما ببینید ...

%11
تخفیف

کانال نکته و تست دروس مربی تربیت بدنی و سلامت، مشاوره و سبک زندگی

قیمت اصلی 279,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.
124
%13
تخفیف

کانال نکته و تست دروس عمومی استخدامی

قیمت اصلی 174,000 تومان بود.قیمت فعلی 152,000 تومان است.
377
%21
تخفیف

کانال نکته و تست دروس تخصصی تربیت بدنی استخدامی

قیمت اصلی 215,000 تومان بود.قیمت فعلی 171,000 تومان است.
304